از قدیم مردم لغات «شغل» و «بازی» را مقابل هم دیگر میپنداشتند. اما امروزه مرز میان این دو کم رنگ تر شده. برای مثال برخی کارفرمایان را تصور کنید که با استفاده از المانهای مکانیک بازی کارمندان خود را انگیره مند میکنند.
این کار گیمیفیکیشن محسوب میشود. افراد با سرگرمی و تعامل، بیش از حالت عادی یاد میگیرند. این کار روحیه آن ها را تقویت، وفاداری و تعهد آن ها را افزایش میدهد.
سال گذشته Badgeville بهترین گیمیفایر در حوزه کسب و کار در ایالات متحده امریکا شناخته شد و ۷۸ درصد کسانی که از محصول گیمیفیکیشن انها استفاده کرده بود نظر مثبتی نسبت به افزایش میزان تعهد و بهره وری خود داشتند.
گیمیفیکیشن در کسب و کار به معنای استفاده لیدربردها و دیگر المان های تصویری بازی در کار است که به کارمندان نشان میدهد که وضعیت آن ها نسبت به دیگران چگونه است. البته این کار روحیه رقابت افراد را افزایش میدهد و این تنها یکی از دسته کارهایی است که میتوان در این حوزه انجام داد تا بهره شرکت یا سازمان افزایش پیدا کند.
بازخوانی استعدادهای خدادادی
بسیاری از بازیهای ویدئویی یک سیستم برای جایزه دهی دارند. بازیکنان در این بازی، اسلحه جدیدی را بعد از کشتن یک غول یا گذراندن یک مرحله سخت کسب میکنند. گیمیفیکیشن در کسب و کار نیز به همین صورت عمل میکند.
کارمندان نیز باید مراحل سختی را بگذرانند تا امکانات و قابلیت های جدید دریافت کنند.
بازیکنان در مراحل مختلفی از بازی جایزه دریافت میکنند و کسانی که به هدف برسند به عنوان قهرمان یا رئیس دسته انتخاب میشوند. برخی تحقیقات نشان میدهد که گیمیفیکیشن حدود ۳۰ درصد استعفاها را کاهش میدهد و بیش از ۵۰ درصد کارمندانی که از گیمیفیکیشن استفاده کرده اند جایگاه رهبری را کسب کرده بودند.
افزایش بهره وری با فعالیت متناسب
شرکت مایکروسافت سال ها پیش یک بازی برای کارمندان خود طراحی کرد تا اطمینان حاصل کند که دفترچه محصولاتش به درستی به زبان مقصد ترجمه میشوند. بازی شامل یک لیدربرد بود که امتیاز بهترین بازیکنان را نشان میداد. با این روش ۴۵۰۰ نفر از سراسر جهان حدود ۷۰۰۰ اشکال ترجمه ای را تصحیح کردند بدون اینکه شرکت حتی ریالی بابت ان پرداخت کرده باشد!
همچنین دانشگاه سنگاپور با استفاده از طرح گیمیفیکیشن شرکت ای بی ام، به دانشجویان کمک میکرد تا اکوسیستم کسب و کار را بهتر درک کنند.
نسل جدید استخدام
شرکت های سنگاپور پیشرو در استخدام با روش گیمیفیکیشن هستند. استارتاپ ها با استفاده از نرم افزار، جویندگان کار را به شرکت های نیازمند نیرو مرتبط میکنند. اما با یک سری تفاوت نسبت به حالت عادی!
به جای ارائه رزومه، جویندگان کار بایستی با استفاده از اپلیکیشن در چالشی که بر مبنای نیاز شرکت طراحی شده وارد رقابت شوند. کسانی که این چالش ها را به بهترین شکل پشت سر میگذارند شانس این را دارند که به مصاحبه با آن شرکت بروند.
میتوان برای استخدام یک توسعه دهنده انها را به یک چالش دعوت کرد. این روش جدیدی در استخدام است.
متعهدسازی نیروهای کار جدید
متاسفانه اغلب شرکت های امروزی با مشکل نبود احساس انگیزه و تعهد کارمندان خود به دلیل توجه صرف به بهره وری و عدم توجه به خواسته های روابط یک انسان، مواجه هستند. همواره در کشورهای مختلف از جمله کشورهای توسعه یافته تعارض منافع میان کارگر و کارفرما وجود داشته است و سندیکاهای کارگری نتوانسته راه حلی برای این مشکل و خلا بزرگ باشد. همچنین باید توجه داشت که این معضل بزرگ با وسایلی همچون رسانه ارتباط جمعی برای مدیریت خواسته ها و وضعیت کارگران و کارفرما طرحی شکست خورده است!
شاید گیمفیکیشن بتواند کمی وضعیت کارگر و کارفرما را بهبود بخشد یا حداقل از تنش یا قیام جلوگیری کند! جمعیت زیادی در نیروهای نسل جدید با بازی خو گرفته اند. البته بازی هایی که در کار استفاده میشوند جدی هستند. در واقع از این بازی ها داده هایی استخراج میگردد که برای داده کاوی و تحلیل رفتار کارمندان استفاده میشوند تا کارفرمایان بتوانند از نیروی انسانی خود را مبتنی بر اهداف خود مدیریت کنند.