انگیزه و عادت
یکی از مسائلی که باید در طراحی گیمیفیکیشن مورد توجه قرا گیرد، انگیزه انگیزه است.(برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گیمیفیکیشن اینجا را کلیک کنید)
انگیزه یک وجهه روانشناسیه که از فعالیت به سمت هدف میاد. انگیزه یک سری رفتار هدف محور رو کنترل میکنه و پایدار نگه میداره.
واژه انگیزه در لاتین به معنای «علت حرکت»معنی میده.
نظریات انگیزش
چندین نظریه انگیزش روانی است که مربوط میشه به گیمیفیکیشن و ما باید اونا رو یاد بگیریم. بعضی از این نظریات و مدل ها به این ترتیبن:
- نظریه نیاز مازلو
- نظریه E-R-G الدرفر
- نظریه تعادل هیدر
- انگیزه۱.۰و۲.۰ و۳.۰ پینک
نظریه نیاز مازلو
ابراهام مازلو توی سال ۱۹۴۳ یک هرم نیازی رو ارائه داد که بیشتر ماها باهاش اشنا هستیم.
چیزی که ما رو واسه هر کاری انگیزه مند میکنه نیازهامونه. بنا به مازلو، هر مرحله شالوده مرحله بعدیه. اگر نیازهای یک مرحله براورده نشه ممکنه به مرحله بعد صعود کرد، ولی انگیزه واسه براوردن نیازهای مرحله قبلی بیشتره.
مراحل نیازهای مازلو به صورت زیر است:
-
- نیازهای فیزیولوژیکی
- نیازهای امنیتی
- نیازهای عاطفی/تعلقی
- نیاز به احترام
- نیاز به خوداظهاری
صعود به مراحل بالاتر سخت تر و کم اهمیت تر میشود.
نظریه E-R-G از الدرفر
الدرفر یک روانشناس امریکایی بود که هرم نیاز مازلو رو به نظریه خودش دسته بندی کرد. این نظریه شامل۳ بخشه.
- موجودیت
- ارتباط
- رشد
۲مرحله نیازهای فیزیولوژیکی و ایمنی مازلو به موجودیت و مراحل عاطفی تعبیر شده. علقه به ارتباط و نیاز به احترام و خوداظهاری به رشد تعبیر شده. اینا الزاما به تعریف جدیدی از انگیزه ارائه نمیدن.
به نظر میاد این همون دسته بندی مازلو هست که یک کمی داخلش تغییر داده ولی یک چیزی جدیده. الدرفر از مفهومی به نام «دوباره دوبرابر ساختن تلاش» اشاره میکند. این یعنی اگر شخصی نمیتوند به مرحله رشد برسد، تلاش خودشو توی مراحل پایین تر دوبرابر میکنه.