صنعت بازی، بازیها را براساس نوع گیم پلی دستهبندی میکند. بازیها بیشتر گیم پلی خود را از اقتصاد، فیزیک، پیشرفت مرحله، مانور تاکتیکی و یا دینامیک اجتماعی به دست میآورند.
مکانیک گیمپلیهای مختلف بازی
چون گیمپلی با مکانیک تولید میشود، پس نوع بازی تاثیر قابلتوجهی بر روی قواعد آن دارد. جدول زیر یک طبقهبندی بازی را نشان میدهد و این که چگونه این ژانرها و گیمپلی انها به کدام مکانیک مرتبط هست. ژانرهای بازی در جدول برگرفته از Fundamentals of Game Design, Second Edition و انها را به پنج نوع مختلف از قواعد بازی مرتبط میسازد. ضخامت خطوط نشاندهنده اهمیت نسبی آن انواع قواعد برای بیشتر بازیها از این نوع است.
مکانیک پیوسته و گسسته
ما در پستهای قبل، پنج نوع مکانیک را ذکر کردهایم، اما یک تمایز مهم دیگر وجود دارد: مکانیک میتواند گسسته یا پیوسته باشد. بازیهای مدرن سعی میکنند فیزیک (از جمله زمانبندی و ریتم)را دقیقا (مکانیک) شبیهسازی کنند تا جریان بازی آرام و پیوسته شود. یک شی در بازی ممکن است به اندازه نیمی از پیکسل به سمت چپ یا راست رفته باشد و این میتواند تاثیر زیادی در نتیجه پرش داشته باشد. برای حداکثر دقت، باید رفتارهای فیزیکی با مقادیر کسری با دقت بالا محاسبه شوند. این همان مکانیک پیوسته است.
در مقابل، قوانین یک اقتصاد داخلی گسسته با مقادیر عدد صحیح نشان داده میشوند. در این اقتصاد داخلی، عناصر بازی و اقدامات اغلب متعلق به مجموعه ای متناهی هستند، که اجازه انتقال تدریجی را نمیدهد: در یک بازی معمولا نمیتوانید نیمی از قدرت را بگیرید. اینها مکانیکی گسسته هستند. این تفاوت بین فیزیک بازی و اقتصادهای بازی بر مراحل بازی، وابستگی به رسانه، ماهیت تعامل بازیگر و حتی فرصتهای نوآورانه برای نوآوری تاثیر میگذارد.
درک مکانیک فیزیک
محاسبات دقیق فیزیکی، به ویژه انهایی که به صورت زمان واقعی هستند، نیازمند عملیات ریاضی پرسرعت زیادی هستند. پس بازیهای مبتنی بر فیزیک باید بر روی کامپیوتر اجرا شوند.
ساختن یک بازی تخته ای برای خاله قزی، که در آن گیم پلی به حرکت و پریدن از سکو به سکو نیاز دارد، دشوار خواهد بود. در بازیهای پلتفرم، مهارت فیزیکی اهمیت دارد، درست همان طور که در بازی فوتبال واقعی است. این توانایی ها در بازی تخته ای گم میشود. برای تست بازی خاله قزی، در نظر گرفتن ان به عنوان یک بازی فیزیکی موفق تر است(با پرش و حرکت واقعی). نکته اینجاست که در واقعیت دیگر نمیتوانیم با کسب یک ویژگی، پرش ما دوبرابر شود! مکانیک پیوسته بازی نیازمند قدرت محاسبه بیشتری نسبت به مدل گسسته ان است.
جالب است بدانید وقتی که شما به تاریخچه بازیهای پلتفرمی و دیگر بازیهای arcade نگاه میکنید، محاسبات فیزیک به صورت گسسته بیشتر بود. حرکت در Donkey Kong بسیار کمتر از خاله قزی است، در Boulder Dash گرانش حرکت رو به پایین با سرعت ثابت شبیهسازی شده است. این کار بازی را کند میکند، اما ممکن است بتوانیم یک بازی تختهای برای Boulder Dash بسازیم. در آن روزها، قوانینی که مکانیک فیزیکی بازی را ایجاد میکردند، متفاوت از دیگر انواع قواعد بازی نبودند. بازی های کامپیوتری اولیه، هیچ دستورالعمل غامضی نداشتند، بنابراین فیزیک بازی ساده میشد. اما زمانه تغییر کردهاست. امروزه فیزیک در یک بازی پلتفرمی به قدری دقیق و جزئی شده که نشان دادن انها با یک بازی تختهای آنها، غیر ممکن و یا حداقل نامناسب، است.
مخلوط کردن مکانیک فیزیکی با گیم پلی استراتژیک
با قوانین گسسته، ممکن است به جلو نگاه کنید، حرکت را برنامهریزی کنید و استراتژیهای پیچیده ایجاد و اجرا کنید. اگرچه این کار همیشه آسان نیست، اما امکان پذیر است و بسیاری از بازیکنان از انجام آن لذت میبرند. بازیکنان با مکانیک گسسته، در سطح ذهنی و استراتژیک تعامل دارند. زمانی که بازیکنان فیزیک یک بازی را درک میکنند، آنها میتوانند به طور شهودی حرکات و نتایج را با قطعیت کمتری پیشبینی کنند. مهارت و چالاکی جنبه مهمتری از تعامل میگردد. این تفاوت برای گیم پلی بسیار مهم است و می توان در مقایسه بین Angry Birds و World of Goo -دو بازی که مکانیک فیزیکی را با گیم پلی استراتژیک مخلوط کرده اند- مشاهده کرد. در Angry Birds بازیکنان پرندگان را با یک منجنیق به ساختارهای دفاعی خوک ها پرتاب میکنند(شکل زیر را ببینید).
منجنیق به وسیله لمس عمل میکند. چون شبیهسازی فیزیکی بسیار دقیق است، تفاوت کوچکی در سرعت و یا زاویه پرتاب، میتواند تاثیر کاملا متفاوتی بر روی آسیب ساختارها ایجاد کند. پرتاب پرندگان عمدتا به مهارت فیزیکی بازیکن بستگی دارد. استراتژی در پرندگان خشمگین شامل آن جنبههای بازی است که توسط قوانین گسسته اداره میشوند. بازیکنان باید با برنامه ریزی – با توجه به تعداد و انواع پرندگانی که در مرحله موجود هستند- بیشترین ضربه به ساختارهای دفاعی خوک ها بزنند. این مساله، نیاز به شناسایی نقاط ضعف و تنظیم برنامه حمله دارد، اما اجرای این برنامه براساس هماهنگی دست – چشم است و تاثیرات هرگز نمیتواند به طور مفصل پیشبینی شود.
استراتژی و مهارت را در پرندههای خشمگین با بازی مشابه World of Goo مقایسه کنید.
در World of Goo ، بازیکنان سازهای را از یک منبع محدود توپ تهیه میکنند.این بازی شامل یک شبیهسازی فیزیکی مفصل است که ساختارهای ساختهشده بازیکن را کنترل میکند. پدیدههای فیزیکی مثل جاذبه، تکانه و مرکز جرم نقش مهمی در مکانیک بازی دارد. در واقع، بازیکنان میتوانند با این بازی به یک درک شهودی از این مفاهیم برسند. اما مهمتر از آن، بازیکنان یاد میگیرند که چطور مهمترین منبع (و گسسته) و توپ خود را مدیریت کنند و از آنها برای ساخت ساختارهای موفق استفاده کنند.
تفاوت میان بازی Angry Birds و World of Goo با ملاحظه تاثیرات پیوسته بودن یا گسسته بودن بازی را میتوان حس کرد. در بازی Angry Birds یک پیکسل جابه جایی منجر به یک برخورد مهم یا باخت فرد شود. در World of Goo اینگونه نیست. در این بازی ازاد کردن یک توپ کمی به سمت چپ یا راست زیاد اهمیت ندارد، چون نتیجه یکسان میشود و فنر توپ را به یکجا هدایت میکند. حتی بازی اتصال هایی که بعد از رهایی توپ ایجاد میشوند، را نشان میدهد(همانطور که در شکل مشاهده مینمایید).
گیمپلی در بازی World of Goo بسیار استراتژیک تر از بازی Angry Birds است. در بازی World of Goo بیشتر بازی از یک مکانیک گسسته است تا اینکه پیوسته باشد.
خلاقیت با مکانیک گسسته
در مکانیک گسسته فرصتهای بیشتری برای نوآوری نسبت به بسیاری از قالبهای رایج مکانیک پیوسته ارائه میدهد. همه طراحان میخواهند محتوای منحصر به فرد ارائه کنند. بسیاری از تیراندازان شخص اول شامل یک سیستم منحصر به فرد برای افزایش قدرت و یا یک اقتصاد آیتمهای برای جمعآوری و مصرف هستند تا گیمپلی را از رقیب خود متفاوت کنند. ظرفیت برای افزایش خلاقیت و نوآوری در مکانیک وجود دارد نسبت به این که این اقتصاد را نسبت به فیزیک بازی کنترل کنید.این کتاب بر روی مکانیک مجزا تمرکز میکند.
با نگاهی به چهار دهه سابقه بازی کامپیوتری، واضح است که فیزیک بازی بسیار سریعتر از هر نوع دیگر از مکانیک در بازیها تکاملیافته است. ارتقاء فیزیک بازی به دلیل وضوح قوانین نیوتن و افزایش قدرت محاسبات برای شبیهسازی است. قوانین اقتصادی پیچیدهتر و سختتر از آن هستند که بتوان با آنها کار کرد. در این نوشتهها ما امیدواریم که یک چارچوب نظری محکم برای مکانیک غیرفیزیکی، گسسته برای سادهتر کردن آن به شما بدهیم.