گیمیفیکیشن در گردشگری: بازی تنها شامل بازی های ویدئویی مانند X-Box و Nintendo Wii یا بازیهای رومیزی نیست بلکه درواقع، بازی صنعتی قدرتمند است که در سال ۲۰۱۳ میلادی، ۹۳ میلیارد دلار از سهم بازار را به خود اختصاص داده و رشد سالیانه آن تا سال ۲۰۱۵ میلادی، به ۲۲۲ میلیارد دلار رسیده است. به تازگی بازیها تغییرات زیادی داشته اند این تغییرات شامل تغییر در تکنیکهای بازی های ویدئویی آنلاین به بازیهای فراگیر بوده است، با ظهور فناوریهای تلفن همراه، فرصتهای بسیاری برای ساخت بازی فراهم آمده است.
بازی های موبایل به سرعت در حال رشد هستند و باعث رشد صنعت بازی شدهاند. این رشد سبب افزایش ۲ برابری درآمد از ۱۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ به ۲۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ میلادی رسیده است. این پیشرفت فناوریهای تلفن همراه، انگیزه طراحان بازی را برای ایجاد گیم پلیهای نوآور برای مقاصد مختلف و در زمینههای گوناگون مانند سفر و گردشگری افزایش داده است. از سوی دیگر از سال ۲۰۱۰ تاکنون رویکرد جدیدی تحت عنوان بازیگونگی یا گیمیفیکیشن مطرح شده که تحولی عظیم در فضای کاری و جدی به وجود آورده است. گیمیفیکیشن عبارتست از “استفاده از عناصر طراحی بازی در زمینه های غیر بازی” از این رو امروزه رویکرد گیمیفیکیشن در زمینههای مختلفی از جمله آموزش، کسب و کار، سازمان، گیمیفیکیشن در گردشگری و غیره در حال گسترش است. گیمیفیکیشن در گردشگری یکی از زمینههای جدیدی است که تاثیر به سزایی در جذب گردشگر به خصوص برای اماکن تاریخی فراموش شده و گاها ترسناک داشته است. در ذیل به معرفی گروههایی از بازی برای افزایش جذابیت در گردشگری میپردازیم.
بازی های مبتنی بر مکان
استفاده از واقعیت افزوده از طریق گوشیهای هوشمند در شهرهای گردشگرپذیر یکی از پیشرفتهای عمده در چند سال آینده خواهد بود. اگر چه در حال حاضر در برخی از شهرها مانند لندن، برلین، بارسلونا و استکهلم از این فناوری به طور آزمایشی استفاده میشود، اما در حال حاضر شهرهای بسیاری از این امکانات بی بهره اند. با این وجود در سالهای اخیر پیشرفتهای فناوری تلفن همراه سبب ایجاد بازیهای مبتنی بر این تکنولوژی برای جذب گردشگر بیشتر شده است.
بازی های مبتنی بر مکان، افراد را تشویق میکنند تا تصاویر به همراه مکانی که درآن قرار دارند را به اشتراک گذارند.گردشگران ممکن است در مورد شکسپیر مطلبی را به اشتراک گذاشته یا با یک پلیس مرزی در برلین صحبت کنند یا حتی در مورد شخصیت های محلی و تاریخچه مکانی که در آن قرار دارند، صحبت کنند و اطلاعات پس زمینهای را ارائه دهند. بازی های مبتنی بر موقعیت مکانی، تاریخ را زنده کرده و تعاملات بازیگونهای را میان بازدید کننده و مقصد گردشگری (یا همان گیمیفیکیشن در گردشگری) را ایجاد می کنند.
از سوی دیگر فناوریهایی مانند واقعیت افزوده، ویژگی های تعاملی بیشتری را برای محیط گیم پلی فراهم کرده که با افزودن شخصیت بازیهای مجازی و عناصر بازی، لذت گردش در مقصد گردشگری را دوچندان میکنند.
راهنمای تور منحصر به فرد
با ادغام عناصر بازی در راهنمای تور تلفن همراه، برنامه هایی مانند Foursquare ایجاد شده اند. در هنگام بازدید از یک شهر، وقتی بازیکنان به کافی شاپ مورد علاقه خود می رسند، امتیازات و مدالهایی را به صورت آنلاین جمع آوری کرده تا از آنها به عنوان کوپنهای تخفیف در اماکن استفاده کنند. به عنوان مثال، از روشهای مشابهی نیز برای تهیه یک راهنمای تور در نیویورک استفاده شده و تاکنون در ۱۲ شهر آمریکا و همچنین لندن از چنین طرحهای گیمیفیکیشن در گردشگری استفاده شده است.
روش کار بدین صورت است که یک گردشگر (بازیکن) در حال جستجوی یک ماجراجویی هیجان انگیز در نقشه شهر در تلفن همراه است و تورهای گردشگری گیمیفای شده، پیشنهادهای مختلفی را به بازیکن میدهند. غالب پیشنهاد این تورها درمورد اماکن تاریخی یا تفریحی اطراف گردشگر است تا تمایل وی را به پیاده روی افزایش دهند، برای این کار از تم تحقیقات جنایی استفاده میکنند تا انگیزه گردشگر را برای کشف اسرار محل مورد نظر افزایش دهند. با این روش گردشگر علاوه بر سرگرم شدن و بازدید از محل، به سلامت جسمی خود نیز میپردازد. از طرفی با برخی برنامه های کاربردی، بازدید کنندگان حتی قادر به ایجاد تورهای خود هستند یعنی گردشگر میتواند راهنمای تور خود باشد. هدف این تورها کشف امتیازات پنهان یک مکان ناشناخته و رقابت با دیگر بازیکنان است.
برای هر کسی که از مناظر طبیعی لذت میبرد و نمیتواند گوشی هوشمند خود را نیز رها کند، شاید استفاده از بازیهای گیمیفیکیشنی با تم پیاده روی یا دوچرخه سواری در کوهستان و رقابت با سایر افراد، لذتبخش باشد.
بازی در تم پارکها
تجربه لذت بخش ماجراجویی در تم پارک
تم پارکها، مکان های عالی برای پیاده سازی بازی ها هستند، زیرا دارای زمین های بازی فراوانی برای بازدید کنندگان جوان و بزرگسال بوده و تمامی افراد نیز به دنبال تجربه های سرگرم کننده و بازیگوشی در این تم پارک ها هستند.
شرکت دیزنی برای اولین بار از واقعیت افزوده برای هدایت بازدید کنندگان و افزایش جاذبههای پارک خود استفاده کرده با این حال در گام بعدی تم داستانهای جذاب خود را نیز در فضای پارک به کار برد.
پارک تمدن هلندی Efteling تجربه بازی به صورت واقعیت افزوده را برای بازدید کنندگان خود به صورت بازی در گوشی های هوشمند ایجاد کرد. برنامه تلفن همراه شامل یک بازی تعاملی به نام “پری و ایمن” است که در آن بازیکنان باید برای جمع آوری سکه ها تلاش میکنند. این درحالیست که باید مدام از دست جادوگر فرار کنند. در داستان مذکور کودکان می توانند راه درست را به جادوگر آموزش دهند به طوری که جادوگر مجبور نباشد تا از آنها سرقت کند.
بازی در میراث فرهنگی
بازی در سایت های میراث فرهنگی یک تجربه غریزی برای بازدیدکنندگان ایجاد می کند که از طریق ماموریت ها با تاریخ گذشته خود ارتباط برقرار کنند. شواهد علمی قوی وجود دارد که نشان می دهند بازی احساس حضور در زمان های گذشته را در فرد ایجاد کرده به طوریکه فرد احساس میکند در آن دوران میزیسته است.
سایت های میراث فرهنگی به طور فزاینده ای از روشهای جدید در یادگیری استفاده می کنند، از جمله این روشها استفاده از مفاهیم بازی های جدی (بازی های با هدف) و بازیهای گیمیفیکیشنی است. این پیشرفتها نسبت به روشهای یادگیری سنتی از نظر تعامل اجتماعی و به یاد آوردن حقایق تاریخی موثرترند. همچنین این بازیها فرصت های جدیدی را برای انتقال آموزش و فرهنگ از طریق محیط گیم پلی فراهم کرده و در نتیجه تجربه بازدید کننده را نیز افزایش می دهند.
تکنولوژی بازی مبتنی بر مکان تلفن همراه یک فرمت جدید از تجربه میراث فرهنگی را فراهم کرده که بوسیله پیوند دادن نمایشگاه های معمولی با محیط گیم پلی تعاملی به عنوان سکوی پرتابی به گذشته عمل میکنند. بازی شبح در قلعه وارتبورگ آلمان یک از بازیهای معروف این زمینه است که با دانستن تاریخ مراجعه خانواده ها و گروه ها به موزه و محلی که در آن قرار دارند تجربه ترس را برای افراد ایجاد می کند.
بازیهای معرفی شده در فوق از جمله بازیهای مهم در فضای گردشگری هستند و با پیشرفت تکنولوژی تلفن همراه، تاثیر به سزایی در جذب گردشگر داشته اند.
نویسنده: فرانک صولت