مکانیک بازی همان قواعد، فرایندها و دادهها درون یک بازی است. آنها چگونگی پیشرفت بازی را تعریف میکنن. مثلا مکانیک بازی میگه چه چیزی، چه زمانی اتفاق بیفته و شرایط پیروزی یا شکست چیه. در اینده پنج نوع مکانیک بازی را معرفی میکنیم و نشان میدیم که چطور در برخی از ژانرهای بازی ویدیویی استفاده میشن.
در چه مرحله از فرآیند طراحی بازی ، مکانیک را طراحی کنین و نمونه اولیه بسازین؟
سه نوع پروتوتایپینگ را توصیف و نقاط قوت و ضعف هر کدام را بررسی میکنیم. در پایان، به ما بازخورد بدین که درک روشنی از چیستی مکانیک بازی و چگونگی طراحی کسب کردین یا نه.
تعاریف بازی
تعاریف متفاوتی از بازی وجود داره، اما بیشترشون میگن که قوانین، جزو ویژگی ضروری بازیهاست. برای مثال، در اصول طراحی بازی، ارنست آدامز، بازی را اینطوری تعریف میکنه:
«بازی نوعی فعالیت سرگرم کننده در چارچوب واقعیت ساختگیه. شرکت کنندگان سعی میکنن حداقل یک هدف دلخواه و غیر بدیهی، با اقدام مطابق با قوانین به دست بیارن».
در کتاب قوانین بازی، کیت salen و اریک زیمرمن این موارد را در مورد بازی نوشتن:
یک بازی، سیستمیه که بازیکنا مشغول درگیریهای مصنوعی قوانین بازی میشن. اشتغال به بازی منجر به نتیجهی قابلسنجش میشه.
جسپر جول میگه:
«یک بازی یک سیستم مبتنی بر قاعده، با یک نتیجه متغیر و قابلسنجشه که در آن نتایج متفاوت، ارزشهای متفاوتی دارن؛ بازیکن تلاش میکنه، بر نتیجه تاثیر بگذاره؛ بازیکن از نظر احساسی به نتیجه علاقه داره».
ما قصد نداریم این تعاریف مختلف را مقایسه کنیم یا ادعا کنیم که یکی از اونا بهترینه.
نکته اینه که همه شون به قوانین رجوع میکنن.
در بازیها، قوانین تعیین میکنن که بازیکنا چه کارهایی میتونن انجام بدن و اینکه بازی چطور واکنش نشان میده.
بازیهای به عنوان ماشینهای حالت
بسیاری از بازیها و اجزای بازی را میتونیم به عنوان ماشینهای حالت در نظر بگیریم.
ماشین حالت یک ماشین فرضیه که تعداد حالتهایش مشخصه.
واسه رفتن از یک حالت به حالت دیگه یک قوانینی هست. این قوانین گذار حالت رو کنترل میکنه.
به یک player dvd نگاه کنید: وقتی که dvd اجرا شود، ماشین در حالت اجرا قرار داره.
فشار دادن دکمه مکث(pause) اون رو به حالت مکث تغییر میده، در حالی که با فشار دادن دکمه توقف، به منوی dvd میریم.
با فشار دادن دکمه نمایش هیچ تغییری در حالت نمایش اتفاق نمی افته.
بازی در حالت اولیه شروع میشود، و عملکرد بازیکن (و مکانیک بازی ) حالتهای جدیدی را به ارمغان میآورد تا زمانی که یک حالت نهایی به دست آید.
در مورد بسیاری از بازیهای ویدئویی تک بازیکن، بازیکن یا برد، باخت و یا کنارهگیری میکند.
حالت بازی معمولا نشاندهنده موارد زیر است:
- موقعیت بازیکن
- محل دیگر بازیکنان
- هم پیمانان و دشمنان
- توزیع کنونی منابع حیاتی بازی
با نگاه کردن به بازیها به عنوان ماشینهای حالت، محققان میتوانند قوانین بازی رو بهتر طراحی کنن.
بسیاری از روشهای موفق به دانشمندان کامپیوتر اجازه طراحی، مدلسازی و پیادهسازی ماشینهای حالت با تعداد محدودی از حالتها را میدهند.
با این حال، در مقایسه با دیگر بازیکنان، بازیها میتوانند تعداد حالت های زیادی داشته باشن.
گاهی از ماشینهای حالت متناهی برای تعریف رفتار شخصیتهای مبتنی بر هوش مصنوعی به صورت ساده استفاده میشود.
واحدها در یک بازی جنگی اغلب حالتهایی مانند حمله، دفاع و گشت زنی دارند.
با این حال، چون بحث ما در مورد هوش مصنوعی نیست، ما در اینجا به این تکنیکها اشاره نمیکنیم.
تئوری ماشین حالت برای مطالعه مکانیک بازی پیچیده مفید نیست.
[…] واقعا فضای بازی را به یک مکان بسیار جالب تبدیل میکند، مکانیک بازی است. «مکانیک بازی» به عبارتی همان چیزی است که دیگران […]