در متنهای گذشته از اینکه ماشینیشن چه اهمیتی در مدلسازی اقتصاد گیمیمفیکیشن دارد صحبت کردیم. در ماشینیشن هر اتصال که به یک گره وارد شود، ورودی آن و هر اتصال ترک کننده به عنوان خروجی آن گره نامیده میشود.
مبدا یک ارتباط، و انتهای آن همواره گره است.
به شکل زیر توجه کنید.
نرخ جریان تصادفی
همانگونه که قبلاً گفتیم، بازیها از تعدادی عنصر، جهت ایجاد عدم قطعیت استفاده میکنند. میتوان نرخ تصادفی را به روشهای مختلفی نشان داد. اگر شما حرف D را وارد کنید، یک سمبل تاس در کنار اتصال منبع به عنوان یک فاکتور غیر مشخص تصادفی ظاهر خواهد شد. این بدان معنی است که نرخ تا حدی تغییر میکند، اما شما نمیخواهید که جزئیات دقیق را مشخص کنید. اگر نمودار را در ابزار ماشینیشن شبیهسازی کنید، از مقدار پیشفرض دادهشده در جعبه تاس در پانل کناری استفاده خواهد کرد. ابزار ماشینیشن میتواند اعداد تصادفی را با استفاده از همان نماد تاس تولید کند که معمولا در بازیهای role play استفاده میشود. در ماشینیشن، D6 یک عدد تصادفی تولید شده بین یک تا ۶ است. D۶ + ۳ عددی به صورت تصادفی میان ۴ تا ۹ میدهد. ۲D6، یک عدد بین ۲ تا ۱۲ را تولید میکند. انواع دیگر تاس را می توان نیز به کار برد: ۲d۴ + d۸ + d۱۲ نتیجه ریختن دو تاس ۴ وجهی و ۸وجهی و یک ۱۲وجهی است. ابزار ماشینیشن محدود به تاس نیست.
ایجاد مقادیر تصادفی با درصد
در ماشینیشن میتوانید مقادیر تصادفی را با استفاده از درصد ایجاد کنید. یک ارتباط منبع با برچسب ۲۵ % یعنی ۲۵ % شانس وجود دارد که منبع در طول این اتصال در هر مرحله زمانی جریان یابد. زمانی که از درصد استفاده میکنید، امکان استفاده از درصدهای بالاتر از ۱۰۰ نیز وجود دارد. به عنوان مثال، ۲۵۰ % نشان دهندهی نرخ جریان حداقل دو منبع در هر بازه زمانی، به علاوه ۵۰ % شانس دیگر را نشان میدهد.
شکل زیر، مثالهای مختلف از نرخهای جریان تصادفی را نشان میدهد.