جامعه طراحان بازی ویدیویی معمولا اصطلاح مکانیک بازی را به قوانین بازی ترجیح میدهد.
قوانین، دستورالعملهایی است که بازیکن از آن آگاه است، در حالی که مکانیک بازیهای ویدیویی از بازیکن پنهان است.
بازیکنان در بازی ویدیویی الزاما از قوانین بازی، هنگام شروع بازی اطلاعی ندارند، بر خلاف بازیهای تختهای و کارتی. بازی ویدیویی قوانین را حین بازی یاد میدهد. قوانین و مکانیک مفاهیم مربوط به هم هستند، اما مکانیک مفهومی دقیقتر است.
به عنوان مثال، قواعد مونوپولی فقط شامل چند صفحه است، اما مکانیک بازی شامل قیمت همه ویژگیها و متن تمام کارتها – به عبارت دیگر، هر چیزی که بر عملکرد بازی تاثیر میگذارد- جزو مکانیک بازی است.
لازم است که مکانیک بازی برای برنامه نویسان به اندازه کافی دقیق باشند تا آنها بازی را بدون سردرگمی به کد تبدیل کنند. مکانیک همه جزئیات مورد نیاز را مشخص میکند.
اصطلاح هسته مکانیک(بازی) اغلب برای نشان دادن مکانیکی مورد استفاده قرار میگیرد که از موثرترین و تاثیرگذارترین جنبههای مکانیک یک بازی است. به عنوان مثال، مکانیکی که گرانش را در یک بازی پلتفرمی پیادهسازی میکند هسته مکانیک است، چون بر حرکت تمام اشیا در بازی، تاثیرگذاراست پرش یا آسیب به شخصیتها را کنترل میکند. هوش مصنوعی که رفتار شخصیتهای غیر بازیکن مستقل را کنترل میکند، جزو هسته مکانیک نیست.
در بازیهای ویدیویی، معمولا هسته مکانیک مخفی است، اما بازیکنان هنگام بازی آنها را درک میکنند. بازیکنان حرفهای میتوانند با نگاه کردن به رفتار بازی برای دفعات متعدد مکانیک اصلی را تشخیص دهند. آنها یاد خواهند گرفت که چطور از مکانیک اصلی این بازی به نفع خود استفاده کنند.تمایز بین هسته مکانیک و غیر ان مشخص نیست. حتی برای یک بازی واحد چنین است.
مکانیک مستقل از رسانه است
مکانیک یک بازی را می توان از طریق رسانه های مختلف اجرا کرد. در مورد بردگیمها، مکانیک از طریق ابزار بازی اجرا میشود:
- تخته
- مهره های بازی
- تاس
- کارتها و…
همین بازی نیز میتواند به عنوان یک بازی ویدیویی منتشر شود. در این مورد، همان مکانیک در نرمافزار پیادهسازی خواهد، ولی با رسانهای متفاوت. از آنجا که مکانیک مستقل از رسانه است، بیشتر محققان بازی بین بازیهای ویدیویی، بازیهای تختهای و حتی بازیهای فیزیکی تمایز قایل نمیشوند.
روابط بین موجودات مختلف در بازی یکسان است. چه در بازی تخته ای که قطعاتی را با دست حرکت میدهیم، یا روی صفحه نمایش کامپیوتر، با تصاویری که توسط نرمافزار حرکت میکنند. نه تنها یک بازی میتواند در رسانههای مختلف انجام شود، گاهی اوقات تنها یک بازی میتواند بیش از یک رسانه استفاده کند.
امروزه بیشتر بازیهای hybrid هستند: بازیهای تختهای که شامل کامپیوترهای ساده و یا بازیهای فیزیکی است.
این بازی ها توسط دستگاههای هوشمند به کامپیوتر وصل میشوند. همچنین با مستقل بودن مکانیک بازی از رسانه، طراحان این امکان را پیدا میکنند که یک مکانیک را برای رسانه های مختلف طراحی کنند. استفاده از چندین رسانه مختلف برای ساخت الگوی اولیه(پروتوتایپ) کارساز است. پیاده سازی قواعد در قالب برنامه نرمافزاری زمان و هزینه بیشتری نسبت به پیاده شدن همان بازی در قالب بازی تخته ای صرف میکند. اگر بتوان بازی را به صورت تخته ای یا فیزیکی بازی کرد، گزینه خوبی برای تست مکانیک و قوانین بازی است(قبل از اجرای ان در کامپیوتر).
همانطور که در نوشته های بعدی خواهید دید، تکینکهای موثر ساخت الگوی اولیه، ابزارهای مهمی برای طراح بازیاند.