گیمیفیکیشن و شبیهسازی
شبیهسازی ها معمولا فضای بازیگونهای دارند؛ اما آیا واقعا بازیاند؟ نه الزاما.
خیلی از آنها شاخصهی سرگرمی را ندارند.
مثالهایی از شبیهسازی:
-
شبیهسازهای تمرین خلبان هواپیما
-
شبیهسازهای نظامی
-
پیشبینی هوا.
در ادامه به یک شبیهسازی مشهور اشاره خواهیم داشت.
شبیهسازی ها به صورت واقعگرایانه سناریوهایی را پیشبینی میکنند که سازنده مدل از ابتدا در مورد آنها آگاهی نداشته. در این مرجع، گزارش هزاره جنگطلبی۲۰۰۲، یک شبیهسازی [۱]که افسران ارتش آمریکا آن را هدایت میکردند. در این شبیهسازی ژنرال بازنشسته نیروی دریایی، پاوول ک.ونرایپر[۲]سرپرست نیروهای قرمز، در مقابل نیروهای مخصوص ارتش آمریکا (به رنگ آبی) قرار گرفت. «در بازی، نیروهای آبی رنگ، ۱۶ ناو جنگی(که شامل حامل هواپیما، رزمناو و هاورکرافت) بود، از دست داد. این تنها در مقابل چندین قایق تندروی دشمن (ایران) در خلیج فارس قرار گرفته بودند. تمام این اتفاقها به ازای ۵یا ده دقیقه رخ داد».(برنامه ثریا در یکی از مستندهایش به این شبیهسازی میپردازد ).
گیمیفیکیشن
تعریف: استفاده از اِلِمانهای طراحی بازی در مطالب غیر بازی است.
تعریف دیگر: استفاده از تفکر بازی و مکانیک بازی در مطالب غیر بازی جهت مشغول کردن کاربران و حل مسائل است.
انتقال فکر با استفاده از فهم انگیزه
کسانی که در حوزه گیمیفیکیشن کار میکنند (همچون افراد دانشگاهی) به دنبال یک تعریف دقیق از بازیوارسازی نیستند. چون فهم انگیزه بازیکنان قدم بسیار مهمی برای ساخت موفق یک بازیواری است؛ بازیوارسازان باید از روش تلقین (انتقال فکر) استفاده کنند.
شکست مکانیزمهای اجباری
بازیوارسازانی که بر تنبیه بازیکنان (بخاطر اعمال نامطلوب، غفلت از ابعاد مختلف بازیکنان و به رقابت واداشتن بازیکنان علیه یکدیگر) تمرکز دارند، تلاش زیادی برای درک بازیکنان و انگیزههای آنها نمیکنند. در عوض تمرکزشان برروی چیزی است که مدیر از آنها خواسته است. قطع به یقین نتیجه چنین کاری شکست بازیوارسازی است. عدم تلاش جهت فهم انگیزه بازیکنان نوعی بیادبی به بازیکنان محسوب میشود. درنتیجه تجربهی ناشی از بازی را خلق نمیکند. بهجای تنبیه، باید به بازیکنان بازخوردی داد تا بفهمند چگونه میتوانند ارتقاء یابند. همچنین ایجاد ارتباط میان بازیکنان در پیشرفت آنها موثر است.
همکاری عنصر کلیدی گیمیفیکیشن
یکی از وجههای بازیوارسازی، همکاری اعضا با یکدیگر است. بازیوارسازی باید فعالیتهای مشارکتی را در میان بازیکنان تقویت سازد. ما همیشه از بازی کردن، «رقابت» را به یاد داریم. اما برای مثال بازی استوژیت[۳] صرفا رقابتی نیست. بازیکنندگان نیازمند تشخیص و پیشبینی حرکت طرف مقابلشان هستند. تنها زمانی رقابت (میان تیمها) معنا میدهد که در تیم، همکاری وجود داشتهباشد. نتیجه این همکاری، گرایش بازیکنان به سمت بازیهای اجتماعی است (تا بازیهای رقابتی). آمارها نیز این مطلب را تایید میکند.
نسبت شهرت بازیهای وابسته به تشریک مساعی به بازیهای رقابتی، ۳به ۱ است.[۴]
عدم نیاز به همزمانی در گیمیفیکیشن
یکی از ویژگیهای دیگر بازیوارسازی، عدم نیاز به همزمانی بازی و بازیکنان است. هیچ نیازی نیست که بازیکنان در یک زمان بازی کنند. حتی ممکن است یک بازیکن رکورد گذشته خود را بشکند (این رقابت او با خودش محسوب میشود).
خلق ارزش
مهمترین ویژگی بازیوارسازی، خلق ارزش است. ما به عنوان بازیوارسازان نیاز است که بدانیم که مردم به چه چیزهایی توجه دارند؟ چگونه میتوان از این توجه جهت بروز خلاقیت و انجام افعال نیک استفاده کرد؟ برخلاف روشهای غیر از بازیوارسازی (که هدفشان خلق ارزش برای سازمانهاست)، بازیوارسازان برای بازیکنان خلق ارزش میکند. این به این معنا نیست که ما به دنبال خلق ارزش برای سازمانها نیستیم. اما این کار با خلق ارزش برای بازیکنان شروع میشود.
ایجاد تجربه
یک خاصیت دیگر بازیوارسازی ایجاد تجربه بازیگونه برای مدتی طولانی است. برای مثال باید خلق ارزش در بلند مدت اتفاق افتد. بازیکنان در بازی متناهی همه جوره تلاش میکنند تا به ببرند. بازیکنان حرفهای چنان بر بازی تسلط پیدا میکنند، که میتوانند وقایع پیشرو در بازی را حدس بزنند. این نتیجه میدهد که غافلگیری بازی از بین رفته است. بازیکنان بازیهای نامتناهی مدام از بازی انتظار غافلگیری دارند. اگر غافلگیری ادامه نداشته باشد، بازی برایشان ارزشی ندارد. برای اجرای یک بازیوارسازی موفق در طولانی مدت نیازمند غافلگیرسازی بازیکنان به طور مداوم هستیم. بازیهای متناهی میتوانند جزئی از بازیهای نامتناهی باشند؛ در حالی که بازیهای نامتناهی نمیتوانند قسمتی از بازیهای متناهی باشند. اگر بازیوارسازان از بازیهای متناهی استفاده کنند، باید اطمینان حاصل نمایند که بازیکنان به دنبال اتمام بازی نیستند تا از دوباره آن را شروع کنند. همچنین باید مطمئن شوند که بازی متناهی در یک بازی نامتناهی نشانده شده است.
نتایج
در جدول زیر نتایج مطالب بالا به صورت مختصرآمده است. برای مثال سرگرمی بیهدف است. قانون ندارد. در حالی که بازیوارسازی تمامی این خواص را دارد.
در پستهای بعدی به وظایف مختلف در حوزه بازیوارسازی اشاره خواهیم داشت.
[…] شبیه بازی، گیمیفیکیشن، شبیهسازی، بازیهای جدی و بازیها؛ هر یک از آنها یک وبلاگ […]